Hemlagad pizza

Det blev inga polkagrisar idag inte heller något pepparkakshus. Däremot blev dottern bortkörd, mamman klippt, konsumbladet gjort och dessutom gjorde jag pizzor. Då jag har jobbat som säljare på ett grossistföretag och sålt varor till pizzerior har jag fått många bra tips och råd från pizzabagare på hur man gör en riktigt god pizza.

Här kommer mitt recept och bilder från Hasselbackens pizzeria

Pizza

3 runda stora pizzor

Deg:
2 msk. olja
3 dl. ljummet vatten
50 gr. (1 paket) jäst
2 tsk. salt
8 dl. vetemjöl

Tomatsås:
1 brk. passerade tomater
2 msk. olja
2 msk. tomatpuré
½ tsk. salt
1 tsk. socker
1 tsk. oregano
1 tsk. timjan
½ tsk. vitlökspulver el. 1 pressad vitlöksklyfta
½ tsk. lökpulver
grovmald svartpeppar

pizzaingredienser
Fyllning:
tomatsåsen
600 gr. riven ost (blanda gärna en fet, typ gräddost och en normalfet ost typ gouda)
200 gr. frysta räkor (skalade)
200 gr. strimlad kokt skinka
1 lite burk skivad ananas delad i bitar
eller vad du nu tycker är gott på pizza

pizzasas1Gör tomatsåsen först. Blanda ihop ingredienserna i en liten kastrull och låt såsen småputtra i ca. 5 minuter. Ställ kallt att svalna.

Smula sönder jästen och lös den i det ljumma vattnet blandat med oljan. Rör i salt och hälften av mjölet och arbeta till en jämn smet. Tillsätt ungefär hälften av det återstående mjölet (resten sparas till utbakningen) och arbeta degen blank och smidig. Låt degen jäsa i bunke under varm, fuktig duk, 15-20 minuter.

Sätt ugnen på 300° (eller det varmaste som går på din ugn) och sätt in tre plåtar. Gör i ordning fyllningen. Ta upp degen på väl mjölat bakbord. Dela den i tre delar. Kavla ut varje del mycket tunt. Vänd degen ett par gånger under kavlingen. Lägg bottnarna på bakplåtspapper. Bred över tomatsåsen. Lägg på fyllningen, börja med osten och lägg sedan på resten.

pizzaklarforugnen2Ta ut de varma plåtarna och dra över bakplåtspappret försiktigt till plåten. Grädda alla plåtarna samtidigt i 10-15 minuter och låt de byta plats några gånger under gräddningen. Om du har varmluftsugn behöver du inte byta plats på plåtarna.

  

pizzorklara1Servera pizzorna rykande heta med ett glas kallt öl eller som det blev i mitt fall, ett glas gott rött vin.

 
Önskar er en god natt och en skön söndag
Kram Ann

4 Responses to Hemlagad pizza

  1. gabbiz skriver:

    Åååååh vad gott det ser ut. Nu gjorde du mig jättesugen. 😦

  2. annsann skriver:

    De blev verkligen goda och det konstiga är att de blir godare för varje gång jag gör dem.

  3. […] nu står en deg på jäsning och en mustig tomatsås står på svalning; det är dags för pizza! Det är ju inte den bästa maten enligt LCHF som jag äter efter men jag ska tillåta mig att […]

  4. […] jag kom hem ställde jag mig och gjorde pizza och nu med magen full sitter jag här och bloggar, surfar och dricker rosévin med Sprite. Livet […]