Plankstek

För en stund sedan åt vi klart våra plankstekar, ujujuj vad mätta vi är nu. Plankstek är inte så krångligt att göra, om man har lite tid över vill säga, och ekplankor! Edit 090220: Här finns länkar till butiker på nätet där du kan köpa ekplankor till plankstek.

Plankstek

Börja med att göra potatismos och vipsa i ett helt ägg. Tänk på att göra moset lite fastare än vanligt för när man blandar i ägget så blir moset lösare. Det är ganska bra att göra moset någon timme innan för då blir det inte så varmt när man ska spritsa det.

Sätt ugnen på 225º och ställ in plankorna på ett galler mitt i ugnen. De ska stå inne i ungefär 10 minuter. Smält smör i en stekpanna och lägg i köttet. Jag använde entrecôte av älg men det går naturligtvis bra med nötkött också. Skivor av entrecôte, ryggbiff eller oxfilé passar bäst. Salta och peppra köttet lätt (ekplankan ger massor med smak) och stek skivorna på ganska hög värme tills de fått fin färg, ca 2-3 minuter/sida. Om man vill ha köttet lite rosa så steker man det mycket kortare tid men med högre värme. Ställ pannan åt sidan.

Ta ut plankorna (ta ut hela gallret med plankorna på) och pensla plankorna med lite matolja. Spritsa moset runt kanterna och lägg en halv tomat i ena hörnet.

planka1
Den lilla plankan till höger är en sådan man har till bakpotatis som jag har vänt med undersidan upp. Den är Jonathans och han får köttbullar på sin.

planka2
Lägg på köttet och sätt in gallret med plankorna på i ugnen igen. Ändra ugnen till grill och låt plankorna stå inne tills moset fått fin färg.

planka3
Som tillbehör hade jag stekta färska champinjoner, hemgjord tzatziki och Lohmanders bearnaisesås (såklart!)

Tzatzikin gjorde jag på turkisk yoghurt, riven gurka som saltats och fått rinna av i ett durkslg, vitlök, olivolja, salt & peppar.

Nu är vi mätta och belåtna!
Ann

6 Responses to Plankstek

  1. Fru Pusselbit skriver:

    Förstår att ni blev mätta och belåtna, det där ser väldigt gott ut! =)

    Önskar dig en riktigt skön och god natt, ska snart själv lägga mig… efter att jag hängt upp tvätten.

  2. gabbiz skriver:

    Men vad gööör du människa? Jag tar tillbaka att jag uppmuntrade dig att starta en blogg. Jag blir hungrig och känner mig mindervärdig som kvinna när jag läser här ju.

  3. Grodis skriver:

    Men gud så gott!
    Vilken fest! En fråga: vart köpte ni plankorna?
    Vi har pratat om att köpa sådana men inte hittat än…

    Kram! 🙂

    • annsann skriver:

      De här plankorna har jag fått nån gång för länge sen. Har köpt två stycken till för inte så länge sedan, tillsammans med bakpotatisplankorna men jag kommer inte ihåg vart det var. Kan ha varit på Coop eller EKO, men de borde finnas i de flesta butiker med bra sortering av hushållsartiklar. Annars finns de säkert på Duka elelr liknande affärer, Werner och Werner kanske? Försökte söka på nätet nu men hittade bara en massa som serverar just plankstek. Det är vansinnigt gott och det fungerar bra att göra med lax också men då ska man ha egna plankor för just fisk.

      Kram!

  4. Grodis skriver:

    Tack för svaret! Får kolla på Coop nästa gång jag är där. Werner & Werner har tyvärr konkursat här i stan… 😦

    Duka och Cervera kanske också har… ska kolla som sagt!
    Tack igen! 🙂

  5. margarete carlsson skriver:

    Hej jag har ofta gjort planka men nu är jag ute efter en stor planka som en ugnsplåt har du en aning var man kan köpa en sådan..Tack på förhand har letat hur länge som helst..MVH Margarete Carlsson

