Supergod och enkel fiskrätt

Detta är nog den enklaste och godaste fiskrätt som finns. Fick receptet av en jobbarkompis för en massa år sedan och hon heter Christina, det är efter henne jag har döpt rätten. Vi passade på att äta fisk idag då de stora barnen är hos sin pappa. Fisk är tyvärr inte populärt i detta hushåll. Dock tror jag att de skulle kunna äta denna fisken för den smakar inte sådär utpräglat mycket fisk. I originalreceptet är det inga räkor men både jag och sambon tycker att skaldjur är bland det bästa som finns så därför piffade jag till rätten med just räkor idag. Kräftstjärtar skulle nog gå precis lika bra.

Christinas festfisk

Beräkna per person:
1 fiskfilé av vit fisk på 125-150 gr.
1 äggula
1 dl. riven ost
1 dl. mellangrädde
en hög med skalade räkor
salt, peppar
margarin till formen

Sätt ugnen på 225º. Smörj en ugnssäker form och lägg i filéerna. Salta och peppra. Blanda äggula och ost. Lägg räkorna på fisken och bred över ostblandningen.

fisk1
Bitarna till vänster har fått räkor och ostblandning över sig. 

Häll på grädden.

fisk2

Gratinera i ugnen i 20-25 minuter. Sänk värmen om osten börjar bli för mörk.

fisk3

Servera med pressad potatis eller potatismos och gröna ärter.

fisk4

Perfekt när man snabbt måste ha maten klar efter en stressig dag på jobbet och lika perfekt när man har många gäster en lördagskväll men då görs fisken med fördel i långpanna.

Ann

3 Responses to Supergod och enkel fiskrätt

  1. silverblavinge skriver:

    Åh vad gott det låter! Det kanske man skulle pröva i helgen? 🙂

    Kram!

  2. annika skriver:

    Absolut att jag ska ge en kommentar om jag provar! Verkar supergott!