Vit kladdchokladtårta

Nu har jag äntligen testat att baka ARLAs vita kladdchokladtårta. Har ju bara blivit bjuden på den tidigare så jag visste ju att den var god vilket även dagens gäster tyckte. Kan tänka mig att göra en sån här till sommaren, med färska jordgubbar på. Mums!

Vit kladdchokladtårta

16 bitar

250 g vit choklad
200 g smör
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 msk konjak, kan uteslutas
2 dl vetemjöl
Glasyr:
150 g vit choklad
1/2 dl vispgrädde

florsocker

Gör så här

Sätt ugnen på 175°. Hacka chokladen.

Smält smöret i en kastrull. Ta från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Vispa ägg och socker poröst. Rör i choklad, konjak och mjöl. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen 30–35 min. Låt kakan kallna och ställ i kylen.

Glasyr: Hacka chokladen. Koka upp grädden. Ta den från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Låt glasyren halv-stelna ca 5 min i kylen. Bred glasyren över kakan och låt den stelna i kylen. Sikta över florsocker.

Servera med exotisk frukt och vispad grädde eller varför inte färska jordgubbar om sådana finns att tillgå.

Ann

One Response to Vit kladdchokladtårta

  1. […] på scones med gott pålägg och te och därefter blev det Vit kladdchokladtårta, jättemumsigt. Lite senare bakade jag och Sofia en Apelsin- och Pepparkakscheesecake som hon ska […]

