Brand i vår by!

När jag var på väg hem idag efter första dagen på kursen i praktiskt förhandlingarbete (återkommer till kursen i morgon… den är bra iaf!) så ringde min sambo och berättade att möbelsnickeriet mitt i vår lilla by brann för fullt. Snickeriet är (var) inrymt i en fd syfabrik från 30-talet. (Artikel på www.bt.se från förra sommaren om snickeriet.) Stor byggnad i trä, trä och åter trä. Att det sedan var fullt med trämöbler och säkert en massa sågspån och trädamm gjorde väl sitt till, det brann ordentligt! Han berättade också att vägen in till byn var avspärrad men jag borde nog kunna komma förbi avspärrningen för vårt hus ligger innan branden. Jag var väldigt tacksam för informationen annars hade jag nog fått en chock när jag kom hem.

Fick stanna vid avfarten i rondellen in mot byn och lyckades övertala polisen, som jag för övrigt känner, att jag skulle få köra hem till oss. Vi stod tillsammans med grannarna och kollade hur branden spred sig genom byggnaden, sakta men säkert. Hus vid sidan av var i riskzonen så brandkåren höll koll på de intilliggande husen och dränkte dem i vatten. Vårt hus ligger en bra bit därifrån så det var aldrig någon fara för vår del. Efter ett tag märkte vi att det började blinka i husen runtomkring och det sprakade som värsta nyårsfyrverkeriet bakom det brinnande huset. Där rök elen i halva byn. Vår kompis ringde Vattenfall som skulle göra sig beredda att åka ut. Mat här hemma kunde man ju glömma så vi åkte in till Svenljunga, köpte pizza och åkte hem till min mamma och åt. Passade även på att gå på toaletten, utan el här hemma har vi heller inget vatten. Fick med oss några kannor med vatten hem också, kunde ju vara bra att ha. Väl hemma vid halv nio-tiden så hade vi fått tillbaka strömmen och Vattenfalls bilar stod vid elstationen. Kanon!

En stor glödhög ligger nu och pyr där fabriken en gång låg. Fabriken som gjorde Åsalund till den byn den är idag. Så gott som alla hus byggdes runt det stora huset där bröderna Sandberg hade sin syfabrik. Vårt hus är byggt av en av bröderna och hyrdes ut till de anställdas familjer. Byn kallas tom. för Sandbergsbyn i folkmun. Det är aldrig roligt med bränder men i detta fall får man ändå vara glad för att ingen människa kom till skada och ingen familj blev utan bostad och bohag.

Här är några bilder som min sambo tog under branden:

Länk till artikel på www.bt.se om branden.

3 Responses to Brand i vår by!

  1. Helena Ljunggren skriver:

    Läste om det i BT i morse. Usch, det är hemskt med bränder! Tur att ingen kom till skada…

  2. Emma skriver:

    Fy bubblan! Inge roligt med bränder!

  3. Sofia skriver:

    😦

    Sv: Tack! 😀 Bubblar i hela kroppen så fort jag ser den!

    Du får springa upp och kolla på den när du hämtar mig imorgon! 🙂

