Reflektera mera!

I förra veckan efter föreläsningen med Susanne Pettersson (där vi såg det alldeles underbart roliga Youtube-klippet, ni bara måste se det!!) var det väldigt mörkt när jag skulle köra hem. Jag tycker det är lite jobbigt att köra i mörker vet inte om mitt mörkerseende har blivit sämre eller om det kanske har att göra med att jag är kraftigt närsynt och har brytningsfel. Jag har ju naturligtvis linser så jag ser perfekt men jag vet inte om synfelet kan påverka mörkerseendet. Nån mer som är närsynt som känner igen sig?

Iaf det jag vill komma fram till är att jag blir rent ut sagt förbannad på folk som inte har vett att ta på sig reflex! Helt plötsligt när man närmar sig ett övergångsställe så står det nån där med ena benet halvvägs ut i gatan. Man blir ju tokskraj att man ska köra på någon. Kan inte folk som rör sig inne i stan fatta att bara för att de kan se bilarna så kan inte de som kör bilarna se fotgängarna. Annat är det på landet. Här finns inte en människa som skulle få för sig att gå ut utan reflexväst så snart det börjar skymma. Det vore lika idiotiskt som att gå ut utan kläder.

Tänk så bra om alla människor fick varsitt reflexband att ha på armen. Jag fick två idag när Unionen var på besök på jobbet och hade sitt sk. Unionentåg. Ombudsmän från vårt regionkontor var hos oss hela dagen och gick runt och pratade med såväl medlemmar som ickemedlemmar. Kanske att de lyckades övertala några att gå med. Jag tycker att det är viktigt att så många som möjligt är med i facket. Allra helst när det är bistra tider och ett nytt avtal ska förhandlas fram. Tillsammans är vi starka!

Ha det gott och glöm inte att reflektera mera!
Kram Ann

3 Responses to Reflektera mera!

  1. Maggan skriver:

    Hejsan. Vet du, jag känner igen mej i ditt mörkerseende – körning. Jag är oxå närsynt och har brytningsfel och jag tycker det är skitjobbigt att köra i mörker, har inte alls samma avståndskänsla som på dagen i ljus. Misstänker att det har med brytningsfelet att göra…… Även reflexfråga håller jag fullständigt med om!! Det verkar som om folk tror att dom syns hur bra som helst bara för att det finns gatlyktor men så är det ju inte!!! Blir så arg – mörkt klädda och dom bara kastar sej rakt ut på övergångsställena i värsta dödsföraktet… fram för reflexer till folket!!! 😉 Kram

  2. Mamma skriver:

    Oxå dåligt mörkerseende,är närsynt som du vet. Kram.

  3. gabbiz skriver:

    För oss närsynta tar det längre tid för ögat att ställa om sig från ljus till mörker, därför är det värre för oss att bli bländade av helljus, etc. Det fick iaf jag lära mig när jag tog körkort.

    Håller fullständigt med i reflexfrågan också.

    Kram.

