En fladdermus i vårt hus

Jonathans Halloweendräkt är klar!! Tyvärr har fotomodellen hunnit somna så det blir ingen bild idag. Jag klippte ut alla delar till dräkten igår. Hade inget mönster utan körde på frihand. Idag var det så dags för själva sömnaden och den blev ganska jobbig till slut. Började med overlocksmaskinen och efter lite inställningar av trådspänning så funkade det finfint. Alla delar passade ihop så fint och det blev precis som jag hade tänkt mig. Jonathan fick prova emellanåt så att jag kunde se att det satt bra.

Sedan var det dags att ta fram den gamla hederliga (jo, pyttsan!!) gröna Husqvarnamaskinen. Fixade och trixade med trådspänning och längd och bredd på stygnen men det blev ingen snygg söm. Nu vet jag ju att det kan vara krångligt att sy med vanlig maskin i trikå men så här jobbigt brukar det inte vara. Det blev ingen jämn sicksack utan det blev blandat med raksöm emellanåt. Skitsamma tänkte jag, det syns ju inte iaf.

När linningen på byxorna var klar och gummibandet satt på plats låste sig maskinen och nån Ctrl+Alt+Del finns ju liksom inte på en symaskin. Den bara brummade när jag gasade och inget mer hände. Jag plockde fram symaskinsoljan och gav den lite smörj men det hjälpte inte. Har väl inte smort den på ett bra tag men jag vet inte om det var det som var felet. Det var bara att plocka ihop maskinen och sätta sig och börja sy för hand. Jag hade tänkt att sy en del detaljer för hand iaf men långt ifrån så mycket som det blev nu.

En ny symaskin i födelsedagspresent & julklapp skulle sitta fint!

I morgon ska den lille fladdermusen följa med mig till jobbet. Efter lunch ska han gå runt med en godiskorg och erbjuda ”Bus eller godis?!” Den som inte tar något godis får bus…

Ha det gott!
Kram Ann

2 Responses to En fladdermus i vårt hus

  1. Imponerande att du har tålamod. Själv blir jag rabiatgalen när det inte fungerar som det ska… och hur ofta funkar det? Har även jag en gammal maskin… En ny kanske skulle underlätta skapandet 🙂

    Ha en bra Trick or treat runda!

  2. Mamma skriver:

    Jag visste att du fixade det. Kram Mamma.

