Levergryta

En dag i förra veckan var det bara jag och sambon hemma. Då passade vi på att äta vuxenmat, levergryta, vår älsklingrätt som vi är ensamma om att tycka om här hemma. Lever är nog sånt som man antingen älskar eller hatar. Det finns nog inget mitt emellan där. Jag har alltid älskat lever, ända sedan barnsben. Kommer ihåg när jag var liten och hade halsfluss och fick önska vad jag ville till middag, då blev det lever. Tyvärr blir det alldeles för sällan vi äter det, mycket pga att det bara är vi två vuxna i familjen som gillar det. Annars är det ju väldigt billig och nyttig mat.

levergryta

Levergryta

4 port

500 g. ungnötslever
3 msk vetemjöl
1 gul lök
smör att steka i
salt & peppar
2 dl. grädde
2 dl. mjölk
kinesisk soya

Hacka löken och stek den utan att den tar färg. Putsa under tiden levern fri från hinnor och kärl och skär den i tärningar ca 2×2 cm. Häll mjölet i en plastpåse och häll i leverbitarna. Skaka om ordentligt så att mjölet fördelas på alla bitarna. Ta upp den stekta löken ur pannan och stek leverbitarna i smör på medelvärme tills de fått fin färg. Mjölet gör att levern får fin stekyta samtidigt som det hjälper till att reda såsen. Salta och peppra. Tillsätt löken och blanda om. Häll i grädden och mjölken, blanda och låt allt koka upp. Tillsätt lite soya för att få fin färg på såsen och låt allt puttra på svag värme i ca. 15 minuter. Smaka av med salt och peppar och späd ev. med vatten om såsen blir för tjock. Kokvatten från potatisen går alldeles utmärkt att späda med. Servera med kokt mjölig potatis och lingonsylt.

Ann

2 Responses to Levergryta

  1. gullan skriver:

    jag står på andra sidan om leverstrecket. 😀
    men du får ju allt att se gott ut!
    kram
    hej då från Gullan!

  2. Inte min favvo heller… alldeles för torrt o tråkigt, men såsen är god! =)

    Kram Lotta

