Kokböcker

Jag har en hel del kokböcker, nya som gamla och jag har ända sedan jag var liten tyckt om att bläddra och läsa i kokböcker. Kommer ihåg mammas stora vita kokbok med plastomslag, kunde sitta i flera timmar och bläddra och titta på bilderna. När jag sedan flyttade hemifrån köpte jag ett par grundläggande kokböcker och naturligtvis följde min slitna Hemkunskapsbok med på flytten. Den hänger fortfarande med fast den knappt hänger ihop. Därefter har det blivit lite fler nya koköcker och även en hel del gamla. Hittade en del på auktioner och antikvariat när jag var i 20-årsåldern. Min bror är väldigt intresserad av gamla böcker och han vet såklart om mitt intresse för kokböcker så titt som tätt dyker han upp med en ny gammal spännande kokbok. Igår tittade han förbi med den här:
kokbok

Boken är utgiven 1932 och i förordet kan man bland annat läsa följande: ”I kokboken ingår givetvis såväl enklare som finare matlagning, men huvudvikten har lagts vid att få med ett rikt omväxlande urval av god, vällagad husmanskost. Då denna omfattar c:a 2,300 recept, torde alla hushåll däri kunna finna, vad som lämpar sig för dem.”

Nu är detta bara del 1 och innehåller 520 recept så det borde alltså finnas ett antal delar till. Ska försöka luska lite och se om jag kan hitta de övriga delarna också. Kan informera om att recept nr 1 är Kokta ägg.

Tyvärr har jag de flesta av mina kokböcker nerpackade men jag funderar på att sätta upp nån slags hylla i köket så att de får stå framme, så kan jag sätta mig vid någon ledig stund och bläddra och läsa och bara njuta.

Kram Ann

2 Responses to Kokböcker

  1. Koola Viola skriver:

    Vilken häftig bok! Såna är roliga att spara på och bläddra i! Min mamma har en guldgruva av kokböcker hemma hos sig, som är jätteroliga. Och även ”hemmafru-handböcker” och sånt.
    Själv har jag bara klassikern Rutiga kokboken, en äldre upplaga. Den är vältummad 🙂

  2. gullan skriver:

    bra idé med hylla. Du lagar mkt mat och jag uppfattar det som att det är lite ”du”!
    I mitt kök skulle alla undra vad de böckerna gjorde där. :S om de inte var vita eller rosa förstås…
    kram
    Hej då från Gullan!

