Mjölkchokladcheesecake

För ett antal år sedan gjorde jag en god cheesecake med Marabous Mjölkchoklad i och när det nu var dags för mig att bidraga till vårt fredagsfika på jobbet så letade jag upp receptet i mina gömmor. Denna gång gjorde jag dem i aluminiumformar för vi skulle bara bli 6 stycken på fikat och då kändes det onödigt att ta med sig en hel form med cheescake. Dessutom blev det ju lite godbitar kvar här hemma till barnens stora förtjusning.

mjölkchokladcheesecake1

Mjölkchokladcheesecake

1 stor eller 16 små

Botten:
22 bragokex
75 gr. smör

Fyllning:
200 gr. philadelphiaost
1 msk vaniljsocker
150 gr. mjölkchoklad
1,5 dl vispgrädde

ev. florsocker

Börja med fyllningen. Smält chokladen i vattenbad och rör under tiden philadelphiaosten mjuk tillsammans med vaniljsockret. Blanda den smälta chokladen i osten och rör till en jämn smet. Vipsa grädden tills den börjar bli fast. Blanda i ost- och chokladsmeten i grädden och rör tills allt har blandats väl och ställ kallt. Om du ska göra portionsformar och spritsa ost- och chokladmassan är det bäst att hälla upp den i spritspåsen innan den ställs kallt.

Smält smöret i en kastrull på medelvärme på spisen. Krossa under tiden kexen. Jag brukar lägga dem i en spritspåse och rulla över dem med brödkaveln tills de är riktigt finkrossade. Blanda kexsmulorna med det smälta smöret. Fördela massan i en bakplåtsklädd springform med löstagbar kant eller i 16 lite större aluminiumformar. Tryck ut massan på botten och en liten bit upp på kanterna.

mjölkchokladcheesecake

Låt bottnen kallna helt innan fyllningen breds ut, om kakan görs i springform, eller spritsas ut om den görs i portionsform.

mjölkchokladcheesecake1

Sikta ev. lite florsocker över precis innan servering.

Ann

2 Responses to Mjölkchokladcheesecake

  1. sannafridh skriver:

    Hmmm… är barnsligt förtjust i choklad. Detta ska jag definitivt prova!

  2. […] på mjölkchokladcheesecaken hittar du här. Dock gjorde jag den som en hel kaka denna gång för jag visste att det inte skulle bli något […]

