Kesoplättar – LCHF

Jag har gjort kesoplättar ett antal gånger men aldrig blivit riktigt nöjd. Jag har testat recept med bara keso och ägg och recept med keso, ägg och dinkelmjöl men har som sagt var aldrig blivit helt nöjd. Häromdagen började jag fundera på att göra kesoplättar igen, det är ju så förbaskat gott! Men hur sjutton skulle jag få till den där plättsmeten så att den blev perfekt? Det var då jag kom att tänka på att ägg faktiskt kan vara olika stora, allra helst om man har egna hönor som vi har. Jag borde ta reda på den bästa proportionen mellan ägg och keso tänkte jag och tog fram mina ingredienser. Resultatet blev lyckat, så här kommer mitt bästa recept på kesoplättar:

Kesoplättar

6-7 st.

1 ägg – knäck det och kolla vad det väger
keso – dubbelt så mycket som äggets vikt, försök att få med så lite vätska som möjligt
smör – ca 20% av äggets vikt
1 krm bakpulver

I mitt fall blev det ett ägg på 58 gr. 116 gr. keso och 12 gr. smör och bakpulvret.

Mixa allt med mixerstav en bra stund tills smeten är slät och lite fluffig.

Klicka ut smeten i en kall stekpanna. Om du har en plättlagg så är den att rekommendera. Jag har en plättlagg med teflonbeläggning. Om man har en vanlig stekpanna eller vanlig plättlagg är det nog att rekommendera att man dubblerar mängden smör i smeten.

Sätt pannan på spisplattan och sätt värmen på halva styrkan ungefär. Höj värmen i små steg. Det tar säkert 10 minuter innan undersidan har stelnat såpass att det går att vända plättarna. Vänd dem och stek på andra sidan. Vänd ev. någon gång till om det behövs.

Servera med lättvispad grädde och hallon. Supergott!

kesoplättar

Ann

2 Responses to Kesoplättar – LCHF

  1. mmm detta måste jag prova! Det blir nog bra som eftermiddagsfika efter alla bestyren i trädgården…
    kram

  2. Du behöver ju inget recept, det är ju bara att köra med samma som till plättarna! =) Jag har kört samma som från boggen: vägen från 137 kg. Hon har för övrigt släppt en kokbok precis =)

    Nu ska det förberedas inför kvällens 30-årsgalej på Dalarö! Ha det gött!

    Kram på dig!

