Saftprovning

För nån månad sedan var jag med i en undersökning på nätet och svarade på frågor om Robinsons nya saft. I slutet av undersökningen kunde man lämna sin adress om man var intresserad av att prova några nya sorter. Jag hade glömt av att jag hade fyllt i min adress tills jag kom hem en dag och möts av en stoooor kartong som hade kommit med posten under dagen. Kartongen visade sig innehålla 6 flaskor saft så det var bara att börja testa. Enligt följebrevet skulle man få en länk via mail där man skulle svara på frågor om saften. Jag tänkte att vi kunde köra en test hemma iaf. Alla tre barnen och jag. Vi blandade till alla sex sorterna och försåg oss med plastmuggar och ställde fram vatten för att kunna skölja våra munnar.

Sorterna vi testade är utan tillsatt socker men det är aspartam i dem. De innehåller inga artificiella färger eller smaker och är gjorda av koncentrerad juice.

Här kommer en liten sammanfattning av vad vi tyckte om de olika sorterna.

saft_apelsin_ananas 
Apelsin & ananas

Luktade väldigt mycket ananas men smakade mer apelsin. Denna tyckte vi alla väldigt mycket om. Betyg 4,12

 

saft_äpple_vinbär
Äpple och svarta vinbär

Denna luktade precis som svarta vingummin och vi tyckte om den allihop. Mjuk smak, var en av kommentarena. Betyg 4,5

saft_citron 
Citron

Denna var sur, smakade för mycket och hade nog passat bra att göra isglass av. Den såg väldigt svalkande ut. Betyg 2,5

saft_persika
Persika med kornmjöl

Lite sliskig och torr, smakar mycket persika. God. Betyg 3,75

saft_jordgubb_kiwi
Jordgubb och kiwi med kornmjöl

Här var det blandade reaktioner. Inte god, smakar sommar, man blir glad. Betyg 4

saft_pink_grape
Pink grape med kornmjöl

Fin färg. Luktar mer grape än den smakar. Ganska vuxen smak. Ingen direkt favorit hos någon av oss. Betyg 1,87

Vinnare blev alltså Äpple och svarta vinbär men det är flaskan med apelsin och ananas som redan tagit slut. Jag testade att hälla citronsaften i kolsyrat vatten gjort med Soda Streamern och det blev riktigt gott.

Ann

Bilderna är lånade från www.britvic.co.uk/

4 Responses to Saftprovning

  1. Monica skriver:

    Vad skoj att få testa deras saft. Hur gör man om man vill vara med och testa??
    Vi brukar köpa deras saft ofta.

  2. Ellinor skriver:

    Men vad kul att få testa saft. Det fungerar ju verkligen att hälla i Soda S och få nya smaker och det bästa av allt är ju att de saknar tillsatser…

    Trevlig fredag.

  3. Fru Pusselbit skriver:

    Tack för att du skrev ned vad ni kom fram till i ert test och jag önskar er en underbart härlig fredag! =)

