Besvikelse och total lycka

I förmiddags åkte sambon iväg för att skjuta älg- och björnprov, han ska nämligen åka och jaga i Jämtland i början av September. Älg är det tänkt att han ska skjuta men det finns ju en hel del björn i de där trakterna också, brrr!!! Jag fick i uppdrag att fundera ut något vi kunde hitta på när han kom hem igen. Så jag sopade uteplatsen och funderade, tvättade nedkissade badlakan (hundens) och funderade, spelade på hästar och funderade. Till slut kom jag på vad vi skulle göra!

Vid halv ett ringde sambon och sa att han var på väg hem, jag förberedde för lite kaffe till klockan ett och vid tio över ett satte vi oss i trädgården. Jag hade tänkt att vi under tiden vi drack vårt kaffe skulle få njuta av en massa Harley Davidsons som skulle mullra förbi vårt hus. Klockan ett skulle nämligen en kortege med HDs avgå från Svenljunga och de skulle åka förbi oss för att samlas vid Hofsnäs. Denna helg är det en stor träff i Svenljunga för HD-åkare och ungefär 3000 personer skulle vara där. Arrangörerna räknade med ca. 2000 motorcyklar.

Vid tjugo över ett hörde vi ett muller som närmade sig. Jag sprang ner mot vägen med kameran i högsta hugg, knäppte ett par bilder, gick tillbaka till uteplatsen och satte mig med mitt kaffe för att i lugn och ro se alla bågar som gled förbi.

hd
Första motorcykeln som mullrar förbi, det var nog den med längst framgaffel också…

Mullrandet fortsatte ett tag och efter uppskattningsvis 300 motorcyklar kom en polisbil och en kommunbil. Jaha, tänkte vi, de kör i flera omgångar. Det är ju lite rondeller och korsningar som ska passeras och andra trafikanter kanske också vill köra på vägarna. Men det kom inga fler, bara några enstaka ströåkare. Vilken besvikelse! Vi trodde att det skulle ta minst en halvtimma och så var det över på knappt 10 minuter.

Nu var ju inte detta den enda saken jag hade tänkt ut att vi skulle göra. Detta skulle bara vara en bonus. Den viktiga grejen var att vi skulle koka lite kaffe, blanda lite saft och packa en picknikkorg. Sedan skulle vi åka till Borås, fixa några grejer där, köpa med oss fika och åka och hämta sambons föräldrar och åka ut till Kröklings hage och fika. Svärföräldrarna tog egen bil och vi begav oss av mot Kröklings hage, ett naturreservat som ligger en bit utanför Borås. Vi trodde att vi visste var det låg men vi hittade inte riktigt så efter att ha irrat omkring i vår egna lilla kortege en halvtimma åkte vi istället till en badplats i Fristad där vi packade upp vår korg och fikade och hade det skönt. Jonathan hade ”badarkläder” på sig och jag hade handduk med mig så det blev såklart lite bad för honom.

Besvikelsen från tidigare på dagen med den långa motorcykelkortegen som kom av sig hade bytts till total lycka med nära och kära i värme och sol.

Hoppas att ni har haft en underbar dag!

Kram Ann

Kommentarer inaktiverade.

