Kokt torsk med äggsås (på mitt vis)

Igår var det kokt torsk med äggsås på menyn på jobbet men jag åt raggmunk och fläsk. Dock blev jag sugen på ”min” torsk med äggsås. Så som mamma alltid lagade det när jag bodde hemma och som jag sedan lärde mig. Det vanligaste är ju att man gör en vanlig vit sås och blandar i kokt hackat ägg och persilja eller dill men så gör inte jag min äggsås. Alldeles nyss kom jag på att den faktiskt mer liknar hollandaisesås än vanlig äggsås. Fisken kokas inte på vanligt vis heller och vätskan som fisken kokas i används som grund till såsen.

Kokt torsk med äggsås (på mitt vis)

4 port.

400 gr. fryst eller färsk torskfilé
3 dl vatten
25-50 gr smör
saften av ½ citron
½ tsk salt
nymald vitpeppar

Såsen:
Fiskspadet från kokningen
2 dl mjölk
2 msk vetemjöl
1 dl vatten från den kokande potatisen (eller vanligt vatten om man inte har potatis till)
1 ägg
salt & peppar

Tina fisken om den är fryst och dela isär filéerna. Ta fram färska filéer en stund innan du ska tillaga dem så att de inte är helt kylskåpskalla. Låt vatten, smör, citron, salt och peppar koka upp i en traktörpanna. Lägg i fiskfiléerna och låt de puttra i ett par minuter, vänd bitarna och låt de puttra tills de är färdiga.

torsk 

Fisken är färdigkokt när fiskköttet inte längre är genomskinligt. Ta upp bitarna allt eftersom de blir klara. Tjocka filébitar tar lite längre tid. Lägg dem i en form så länge och täck med aluminumfolie så att de håller värmen.

Häll fiskspadet i en kastrull och låt det koka upp. Min traktörpanna har teflonbeläggning och jag tycker inte om att vispa med plastvisp, därför gör jag såsen i en vanlig kastrull där jag kan använda stålvisp. Häll mjölk och mjöl i en redningsbägare och skaka kraftigt. Häll redningen i det kokande spadet och vispa ordentligt. Späd med potatisvattnet och låt såsen puttra på svag värme i ett par minuter. Rör om då och då så att såsen inte bränner vid. Knäck ägget i ett glas och vispa det lätt. Ta av kastrullen från värmen och häll i ägget under tiden som du vispar lätt. Späd med mer potatisvatten om du tycker att såsen blir för tjock. Smaka av med salt och peppar. Oftast behövs inget mer salt om man har använt saltat potatisvatten.

Servera med kokt potatis och gröna ärter.

torsk1

Ann

One Response to Kokt torsk med äggsås (på mitt vis)

  1. gullan skriver:

    tack,
    kram
    G

