Lilla snigel akta dig…

Fast det var ju ingen snigel jag hittade tidigare idag utan en snäcka. En stor en! Kolla här när sambon håller den i handen:
snigel

Nä, jag skojade bara, det är Jonathan som håller i den men den är lik förbaskat väldigt stor. Vet inte hur många kvardatcentimeter huset var på men det var minst 4 cm i diameter.

Konsulterade en sida på nätet som jag googlade upp och kom fram till att det var en Vinbergssnäcka (Helix pomatia) och följande kan man läsa om den: ”Vinbergssnäckan är Sveriges största landsnäcka och har införts till landet som en delikatess och har sedan spridit sig. I Frankrike kallas den Escargot när man hittar den på matsedeln.”

Man kanske skulle gå ut och leta upp den igen och se om den har några kompisar, skulle sitta fint med sniglar till förrätt nån kväll! Jag har faktiskt aldrig ätit sniglar men jag inte så sugen på det heller så det får nog vara.

Måste berätta om vilken elak hönsmamma jag var idag. Jag skulle mata hönorna och plocka ägg när jag såg en höna som låg i godan ro där det alltid brukar ligga ägg. Jag lyfte bort henne i lugn och ro för att kunna plocka eventuella ägg som låg under henne och när hon var borta hittade jag fem stycken. Nice! Sen såg jag hur hönan gick ut i utegården och ställde sig och tryckte på. Aha, tänkte jag, hon ska bajsa lite. Men när hönan som stod framför henne flyttade på sig så såg jag att det inte alls var nåt bajs hon hade tryckt ut utan ett ägg. Hon var alltså precis på väg att ploppa ut sitt ägg när jag lyfte henne och det lustiga är att i samma stund som jag lyfte upp henne så tänkte jag på hur komiskt det skulle vara om hon la ett ägg precis när jag lyfte upp henne. Det var inte långt ifrån att mina tankar blev uppfyllda.

Önskar er en god natt och en fin torsdag!
Kram Ann

Kommentarer inaktiverade.

