Chou-fleur duchesse – Blomkålsduchesse – LCHF

Jag har aldrig varit något större fan av blomkål eller vit kål i någon form. Gröna ”kåler” är jag däremot väldigt förtjust i; grönkål, brysselkål, broccoli och romanesco, som man tyvärr inte får tag på så ofta. Det har blivit mycket broccoli det senaste då jag äter enligt LCHF så i går fick jag för mig att testa blomkål. Hittade ett tips på nätet om att blomkålen inte smakar så mycket kål om man steker den så det gjorde jag och det blev riktigt gott. Idag fick jag för mig att testa blomkålsmos och göra en variant på mina älskade pommes duchesse. Jag kokade fryst blomkål med lite salt tills blomkålen var mjuk. Hällde av vattnet och tog i en klick smör och en skvätt grädde samt nymald vitpeppar. Körde med mixerstaven till en slät massa och smakade av med lite salt samt tillsatte persilja. Rörde i lite lätt uppvispat ägg och en klick philadelphiaost för konsistensens skull, det blev nämligen lite för löst. Nästa gång ska jag ta i mindre grädde samt låta blomkålen vattnas ur lite mer efter avhällningen. Jag spritsade moset på bakplåtspapper på en plåt och gratinerade i 225º i 15-20 minuter.

Till duchesserna serverade jag stekta skivor av älgfransyska, smörstekta champinjoner, grönsaker och en kall bearnaise inspirerad av Kryddburken. Jag tog dock lökpulver istf schalottenlök, vanlig crème fraiche istf lätt (såklart!) samt hoppade över senapen och farinsockret. Såsen blev jättegod och den kommer jag att göra fler gånger. Ska dock göra den lite tidigare i fortsättningen så att den torkade dragonen hinner mjukna lite.

 blomkalsmos

Ann

One Response to Chou-fleur duchesse – Blomkålsduchesse – LCHF

  1. mimmismat skriver:

    Det här såg ju jättegott ut! Kul med duchesse på kål! Kall bea är ju perfekt nu till sommarens alla grillstunder.

    Såg att du har hönor också. Vi är på gång att ta hem några nu till sommarsäsongen. Trevlig djur det där!

    Må så gott/ Mimmi

