Skyttetävling

Idag var det dags för den första skyttetävlingen och det gick väl ganska bra med tanke på att jag inte har tränat någonting under hela hösten och vintern. Vi var och sköt lite i söndags men det är det enda. Var dock ganska trött i armen mot slutet och det drog nog ner mitt resultat en aning.

Sköt en skyttegren som heter Standardpistol som innebär att man först skjuter 4 serier á 5 skott på 150 sekunder per serie, därefter 4 serier på 20 sekunder och till sist 4 serier på 10 sekunder. Första delen på 150 sekunder gick faktiskt riktigt bra, det är den delen som påminner mest om min favoritgren, precision, fast då har man 6 minuters skjuttid. När det sedan kom till snabbskyttet på 20 resp. 10 sekunder så blev det lite värre. Dåliga avfyrningar är inte bra i skytte…

Jag skjuter alltså med en pistol i kaliber .22 av märket Morini. Vi skjuter på 25 meters avstånd och tian på tavlan vi skjuter på är 50 mm. Det är alltså ingen stor yta man helst ska träffa. Jag fick in några tior idag och det kändes bra. Fick även in några helkassa skott men det var på den sista 10-sekundersserien.

Skytte är vansinnigt kul och det är verkligen en sport som passar både killar och tjejer, många tjejer som skjuter är minst lika bra (om inte bättre) än killarna.

Här kommer en bild på min pistol
pistol

Det jag egentligen ville säga med detta inlägg är att om du får tillfälle att testa att skjuta pistol så gör det! Det är kanonskoj!

Kram Ann

Kommentarer inaktiverade.

