Kebab med pitabröd

Hemgjord kebab och hemgjorda pitabröd, finns det något godare? Dessutom vet man ju verkligen vad man får…

kebab_pitabrod 
Trots LCHF-diet tillät jag mig att äta ett halvt bröd…

Pitabröd

20 st.

25 gr. jäst
6 dl. vatten, ljummet (37º, fingervarmt)
2 msk. rapsolja eller liknande
2 tsk salt
ca 16 dl. vetemjöl (960 g.)

Smula jästen i en stor bunke. Häll i lite av vattnet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den är smidig. Låt den jäsa under bakduk i 60-90 minuter.

Sätt ugnen på 275º och sätt in en plåt. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta ihop den. Dela den i 20 bitar som rullas till runda bullar. Låt bullarna vila i 10 minuter innan de kavlas ut till 1 cm tjocka kakor. De ska inte naggas.

Grädda kakorna mitt i ugnen i 5-8 minuter på osmord, het plåt tills bröden fått lite färg. Låt svalna under bakduk.

pitabrod 

Kebaben gjorde jag på färsk skinka som jag strimlade fint och kryddade med kebabkrydda, grillkrydda och paprikapulver. Strimlorna stekte jag sedan i olja i het panna. Som tillbehör serverades sallad, tomat, gurka, majs, lök, gul paprika, fetaost och vitlökssås gjord på crème fraiche, hemgjord majonnäs, vitlök och hackad persilja.

Ann

One Response to Kebab med pitabröd

  1. kryddburken skriver:

    Såå gott! Vilken inspiration du ger av allt du lagar härinne! Ha en trevlig dag!

