Våffeldagen!

Undrar just hur många inlägg det skrivs runtom i bloggsverige i dag som handlar om just våfflor?! Idag är det inte bara våffeldagen, det är även min mammas födelsedag och i morgon är det 102 år sedan min mormor föddes. Hon dog 1999, 92 år gammal och var en otroligt pigg tant. Det var väl sista året som hon tacklade av en del men det är ju ganska förståeligt.

Åter till våfflorna! Hade tänkt att göra egen våffelsmet enligt följade recept:

Frasvåfflor

8-10 st.

125 g smör eller margarin
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 ägg
1 tsk bakpulver
2 dl iskallt vatten

Smält matfettet och låt det svalna. Vispa samman mjölk, mjöl, ägg och bakpulver till en slät smet. Rör i det smälta smöret och vattnet. Hetta upp våffeljärnet. Grädda.

Nu blev det ingen egen smet för jag hade ju glömt att köpa mjöl! Som tur var hade jag ett paket våffelmix i skafferiet så det blev lite våfflor iaf. Till mig själv gjorde jag kesoplättar då jag har börjat med LCHF denna veckan. Åt mina mumsiga plättar med vispad grädde och tinade hallon. Så gott!

Kesoplättar

2 ägg
1 liten burk keso
3 msk dinkelmjöl

Mixa allt till en slät smet, klicka ut smeten och stek på mellan till ganska hög värme i torr teflonpanna eller liknande. Lossa plättarna försiktigt i kanterna innan de vänds och steks på andra sidan.

Ann

One Response to Våffeldagen!

  1. Göran skriver:

    Jag minns en episod från när jag var liten (det är alltså mycket länge sedan) Pappa hade fått ett våffelrecept av tant Gertrud. Det var socker och jäst i smeten.
    Som pappa gräddade våfflor – en hel kväll!!
    Ju mer han gräddade ju mer växte smeten i bunken. Jag tror till och med att våfflorna blev goda.
    Detta har vi haft mycket roligt åt genom åren.

