Semlor

På söndagar brukar Peters päron komma på besök och idag fick jag för mig att bjuda på semlor, gjorda helt från grunden, nåja, jag köpte faktiskt färdig mandelmassa… Receptet på bullarna har jag hittat på SVT

semla5

Semlor

Ingredienser
Till 16 stora semlor eller 40 minisemlor:
75 g  smör
3 dl  lättmjölk
3/4 dl  strösocker
1 krm  salt
2 tsk  kardemumma, stött 
1 st  ägg
25 g  jäst för söta degar
ca 9 dl  vetemjöl, (540 g)
1 1/2 tsk  bakpulver

1 st  ägg, till pensling

Fyllning som räcker till 6 färdiga semlor:
100 gr mandelmassa
lite mjölk
2 dl vispgrädde
florsocker 
 
Gör så här:
1. Smält smöret. Häll i mjölk och låt blandningen bli fingervarm (37°). Tillsätt socker, salt, kardemumma och ägg.
2. Finfördela jästen i en bunke och häll degspadet över. Rör tills jästen löst sig.
3. Tillsätt det mesta av mjölet blandat med bakpulver. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under duk cirka 40 min.
4. Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela den i två delar och sedan varje del i 8 eller 20 bitar, beroende på om du vill göra stora semlor eller minisemlor. Forma runda bullar. Jäs bullarna under duk på plåt med bakplåtspapper ca 35 min.
semla1 
5. Sätt under tiden ugnen på 225°. Pensla med ägg och grädda 8-10 min mitt i ugnen. Grädda minisemlor ca 5 min.
semla2
6. Fyllning: Riv mandelmassan och blanda i mjölk till lämplig konsistens, smeten ska vara ganska lös. Skär eller klipp av ett lock på semlorna. Fyll bullarna med blandningen. Vispa grädden och spritsa eller klicka den på semlorna. Lägg på locken och sikta över florsocker.
semla6

Ann

 

2 Responses to Semlor

  1. E skriver:

    Jag är grymt imponerad, de där ser ju så goda ut!

  2. Bina skriver:

    Värsta matmamman – bästaste bästaste Annsann!

