Varsel, varsel…

Idag lades ett nytt varsel på mitt jobb. Sent i höstas varslades fyra tjänstemän som slutar denna veckan. De kollektivanställda klarade sig undan ett varsel tack vare ett kundanpassat tidsavtal som innebar att de skulle jobba fem timmar mindre per vecka under lågsäsong, november- april ungefär, och sedan jobba in dessa fem timmar under högsäsong. För ett par veckor sedan sa fackklubben upp detta avtal vilket innebär att företaget idag kännt sig nödgade att varsla 25% av de kollektivanställda. Det kommer även att leda till att alla arbetstidsavtal sägs upp och alla kollektivare kommer att jobba 7-16 varje dag, tidigare slutade de klockan 12 på fredagar. Detta kommer i sin tur att leda till att alla, inte bara tjänstemännen, kommer att äta lunch på fredagarna och där rök min tidiga fredagshemgång! Jag blir alltså drabbad för att fackklubben inte längre vill ha kvar det kundanpassade avtalet. Suck! Förhoppningsvis kan det ändå bli en bra lösning på det hela om en ny styrelse väljs om nån vecka. Jag vill ha mina tidiga fredagar!! Att sedan en fackklubb, som borde vara en solidarisk sådan, kan välja att säga upp ett avtal som helt klart leder mot ett varsel är en gåta för mig som och många andra. Fy sjutton för att skicka sina medlemmar och kompisar ut i det bistra arbetsklimatet som råder.

Ann – fucking trött vissa fack…

Kommentarer inaktiverade.

