Är helt fast!!!

Jag hinner inte blogga, jag hinner inte sova, jag hinner knappt laga mat… jag vill bara släktforska hela tiden!!

Hade glömt av hur roligt, intressant och frustrerande det är att släktforska. Har fått tillgång till filmade kyrkböcker och jag letar i husförhörslängder, födelse- och dödböcker, kikar bland lysningar och vigslar, in- och utflyttningslängder. Emellanåt svär jag åt präster som skrivit så otydligt precis där jag ska läsa, andra gånger fylls jag av beundran över en underbart vacker handstil. Jag ler åt små ord och beskrivningar och förtvivlas av att läsa om de två små pojkarna på 11 och 14 år som gick ner i en torvmosse och drunknade nån gång i början av 1800-talet. Det är som en drog, jag kan inte sluta. Hittar ett spår och följer det, hittar en hel familj med årtal och stället de bodde på, letar i en annan bok och hittar ännu mer och det går bara inte att sluta.

Återkommer när ivern har svalnat något.

Kram Ann

2 Responses to Är helt fast!!!

  1. Fru Pusselbit skriver:

    Förstår att det är intressant. Måste erkänna att jag inte riktigt vågar börja släktforska… det skulle vara så intressant att jag inte skulle få något annat gjort! 😉

    Ha det så gott och glöm inte att äta och sova! =)

  2. MrsUniversum skriver:

    Det är fantastiskt kul att läsa din beskrivning om släktforskning. Den stämmer fullständigt på hur en släktforskare upplever det. Jag känner igen mej… Ändå tror så många som jag talar med, att det är trist, trist arkivletande.

    Precis som du berättar är det. Man kommer den tidens samhälle nära, man förstår hur människor hade det, man vill inte sluta för man vill veta mer. Men tid tar det… Lycka till fortsättningsvis!

