Kladdkaka

Jag har bara gjort kladdkaka två gånger i hela mitt liv. Har aldrig varit sådär jätteförtjust i just kladdkaka, tycker att det smakar lite för mycket choklad. Några gånger har jag dock blivit bjuden på riktigt goda kladdkakor och lärt mig att gilla det. Iaf om man får rejält med vispgrädde till… =)

Sofia hade fått ett recept på en, enligt henne, god kladdkaka som hennes kompis brukar göra och den gjorde jag för första gången i höstas och för andra gången idag. Och den är faktiskt riktigt god!

kladdkaka

Kladdkaka

6-8 port.

100 gr. smör
3 dl. strösocker
2 ägg
1½ dl. vetemjöl
4 msk. kakao
1 tsk. vaniljsocker (fast jag tog lite mer än 2 tsk.)
1 krm. salt

Sätt ugnen på 175º. Smält smöret. Kläm fast ett bakplåtspapper i en form med löstagbar kant och klipp bort överflödigt papper. Smörj kanterna med lite av det smälta smöret. Blanda ihop alla torra ingredienser och knäck i äggen. Häll i smöret och blanda ihop allt. Häll smeten i formen och grädda i 30 minuter på nedersta falsen. Jag lät kakan stå på eftervärme i ytterligare en kvart. Servera med vispad grädde.

En annan underbart god kladdkaka som jag blivit bjuden på men ännu inte gjort själv någon gång är Vit kladdchokladkaka med recept från ARLAs hemsida. Helt gudomlig!!!

Ann

Kommentarer inaktiverade.

