Semester…

Känns konstigt att tänka på semester när man precis har börjat jobba igen efter drygt två veckors ledighet. Fast jag längtar inte efter semester än men längtan lär nog komma framåt våren skulle jag tro. Jag började mitt nya jobb den 2 juni förra året och jobbade i fyra veckor innan jag gick på fyra veckors semester. Det var nästan jobbigt att gå på semester så tidigt efter att anställningen hade börjat. Jobbet var ju så roligt. Det var så mycket nytt. Jag hade lärt mig en massa namn på jättetrevliga arbetskamrater. Och poff! Fyra veckors ledigt! När mina fyra veckors ledighet var över så var det faktiskt kul att gå tillbaka till jobbet, kände ingen ångest alls. Och de namn jag hade lärt mig satt faktsikt kvar i min skalle.

Har läst om det där att kommun- och statsanställda över 40 riskerar att förlora sin extra semestervecka. Jag tycker gott att de kan göra det och ge alla föräldrar extra semester i stället. Det är ju vi som har barn på förskolor som stänger för sommaren som skulle behöva ha mer ledigt för att kunna pussla ihop allt. Min bror, ensamstående och 52 år, arbetade tidigare inom landstinget och hade hur många semesterdagar som helst. Han hann aldrig ta ut sin semester. Nä, fram för mer semester till alla småbarnsföräldrar!

Annars har dagen varit lugn. Trevligt på jobbet med lite firande av kollega som fyllde ojämnt och bjöd på underbar apelsintårta. Jag brukar inte vara förtjust i apelsin i bakverk men denna tårta var verkligen god. Frisk och fräsch! Flexade ut lite tidigare idag för jag var klar med alla mina sysslor så jag kom hem ganska tidigt och möttes av galandet från en av våra stiliga tuppar. Ska försöka ta lite kort på hönsen till helgen om väder och fjäderfän tillåter. Efter matlagning och ätning åkte jag och dottern till Borås för att besöka hennes tilltänkta gymnasieskola. Hon har redan bestämt sig för att läsa Barn- och fritidsprogrammet, med siktet inställt på att bli förskollärare, på Almåsgymnasiet så det var mest av nyfikenhet hon ville åka dit. Hon har varit där tidigare med sin skola men nu fick hon fick reda på lite mer om programmet. Hennes största problem just nu är vad hon ska välja i andra och tredje val. Egentligen behöver hon inte välja något för hon kommer med all säkerhet att komma in.

Detta blev ganska långt, och inga bilder har jag heller. Jo! Jag tog ju några sköna bilder på vår ena katt, Tussi, häromdan.

 tussi
Favoritställningen, men Gud nåde dig om du så mycket som rör den gosiga magen…

tussi2
Ett varmt element är kattens bästa vän!

Kram på er alla!
Ann

Kommentarer inaktiverade.

