Smakminnen

Jag var precis ute i köket och fixade lite kvällsmacka till store sonen och när jag öppnade paketet med nyskuren kokt skinka så tog jag en smakbit och genast var jag 12 år igen och stod med min kompis Lenas i deras kök och fixade sötlimpsmackor med kokt skinka och stora glas kall oboy. Deras familj köpte alltid kokt skinka på Villan, vår ena butik och tillika slakteri i den lilla byn med ungefär 100 invånare där jag växte upp. Min mamma köpte aldrig kokt skinka. På våra mackor hemma fick vi hushållsost, som jag valde för ”den är så god för den smakar inget”, leverpastej och snabbkräm. Snabbkräm var som väldigt fast sylt i en pappburk med plastlock, som egentligen var en grund för att göra kräm tror jag. Vi gjorde aldrig kräm på vår snabbkräm, vi hade den på mackorna. I stället för sylt. Andra vanligt förekommande pålägg var ädelost och makrill i tomatsås, men aldrig skinka…

En snabb sökning på google på snabbkräm visar att det finns med i texten till signaturmelodin till det underbara (?) barnprogrammet Tårtan. Tror minsann att mamma brukade ha snabbkräm i våra tårtor också.

Hade egentligen tänkt skriva en massa annat idag men fastnade liksom vid det där minnet av den kokta skinkan…

Kram Ann

2 Responses to Smakminnen

  1. Tina skriver:

    Hej, skummade i din blogg. jag fick också snabbkräm ur pappburk när jag var barn. Härligt att läsa om din macka 🙂

    Ha det gott.:)

  2. gullan skriver:

    den där snabbkrämen minns jag också!! jag tjatade och tjatade men mamma köpte den aldrig; den var för dyr. Hon köpte påskräm och vispade ihop istället.
    så köpte hon blåbärsglass, den var också jättedyr, men mkt blåbär och mkt god. jag måste blogga om blåbärsglassen!!!
    stor kram
    Hej då från Gullan!

