Hallongrottor

Allt jag hade bakat blev inte sålt, detta var första gången det ordnades julgransplundring i vår lilla by så det var inte så jättemycket folk som var där. Fick med mig lite muffins och kakor hem igen.

hallongrottor4

Hallongrottor

ca 24 st.

125 gr. Milda margarin
¾ dl. strösocker
2 dl. vetemjöl
½ dl. potatismjöl
2 tsk. vaniljsocker
1 tsk. bakpulver

Fyllning:
½ dl. fast hallonsylt

Sätt ugnen på 200°. Rör rumsvarmt margarin och socker poröst. Blanda ihop vetemjöl, potatismjöl, vaniljsocker och bakpulver. Rör ner det i margarinblandningen och arbeta ihop till en deg. Forma degen till en längd och skär den i 24 bitar. Rulla bitarna till kulor och lägg dem i små pappersformar. Gör en fördjupning i varje kaka och lägg i en syltklick. Ställ formarna på en plåt. Grädda kakorna i mitten av ugnen, ca 10-12 minuter.

3 Responses to Hallongrottor

  1. gullan skriver:

    ett sånt där fat har jag nästan. samma mönster men annan modell!! Loppis!
    Jag är 42 i år, du är?
    Hej då från Gullan!

    • annsann skriver:

      Detta fat kommer från sambons bohag när vi flyttade ihop.

      Tänkte väl att vi är lika gamla, fast jag fyllde nyss 41, 20:e december… =)

      Kram!

  2. Fru Pusselbit skriver:

    Hallongrottor är så underbart goda, nu blev jag allt rejält sugen! 😉

