Färsbiff i panna

Detta recept hittade jag första gången för en herrans massa år sedan i en av Arlas broschyrer och det har blivit en favoriträtt här hemma. Sofia, som nu är 15 år, kallade rätten för platta köttbullar när hon var liten. Under förra året hittade jag receptet igen i en ny Arla-broschyr, det var dock lite förändrat sedan första publiceringen. Jag har ändrat receptet lite själv också, i originalreceptet ska man inte ha löken i färsen utan servera den vid sidan om men jag tycker det blir godare om man blandar i den från början.

kottfarsipanna
Färsen har jag köpt i lösvikt på Konsum i Dalsjöfors, där säljer de allt kött över disk. Eftersom jag har jobbat där så vet jag att det är bra varor och att färsen är nymald.

Färsbiff i panna

4 port.

400 gr. köttfärs
1 liten gul lök, finhackad
1 tsk. örtsalt
1 krm. svartpeppar
1½ msk. potatismjöl
1 dl. mjölk
1 msk. smör eller margarin
2½ dl. Kelda mellangrädde
1 msk. soja

Blanda färsen med lök, örtsalt, peppar, potatismjöl och mjölk. Bryn matfettet i en stekpanna och platta ut färsen direkt i den till en stor biff som täcker hela pannan.
Stek 4 min. Dela färsen i 4 delar och vänd dem. Stek ytterligare 4 min. Ta upp biffarna, häll i grädden och sojan i stekpannan och rör om. Lägg i biffarna och låt dem puttra i såsen 3-4 min.

Jag serverade med potatismos och kokta morötter. När jag gör potatismos använder jag en mjölig potatissort som jag kokar i saltat vatten. När potatisen är klar häller jag av vattnet och ställer tillbaka grytan på spisen. Sedan häller jag i mjölk, en liten skvätt mellangrädde (om jag har någon öppnad paket), en rejäl klick smör, nymald svartpeppar, aromat och lite socker. Jag tar av kastrullen från spisen när mjölken har blivit varm och därefter mosar jag potatisen med elvispen utan att starta den och sedan vispar jag på högsta hastighet tills moset är fluffigt. Om det behövs tillsätter jag mer salt och peppar.

kottfarsipanna1
Vid serveringen ser det trevligt ut om man strör lite hackad persilja över.

5 Responses to Färsbiff i panna

  1. gullan skriver:

    Hej,
    det ser helgott ut, jag är mycket mycket svag för potatismos!!
    Din dotter är ju jätteduktig.

    Ja du, metrobloggen är helt vansinnig idag också och jag blir galen när jag tänker på att jag kunnat haft hur många sidvisningar som helst nu. Och, jag har en massa att skriva och så går inte det.

    Dags att flytta sin blogg till en egen domän, helt klart. Får be Kickis bror om hjälp helt enkelt.

    Det är fascinerande, att du sitter och tänker på mig när du kollar film! Vi har aldrig träffats, aldrig pratat – du vet hur jag menar. Internet är ändå fantastiskt, trots att en del blir som troll som rusar över ängarna.
    stor kram
    Hej då från Gullan!

  2. Helena skriver:

    Hej!

    Det där såg verkligen gott ut =) Jag brukar aldrig lyckas något vidare med just färsbiff, får kanske prova detta recept =) Besök gärna min blogg också (http://sugarnspice.blogg.se), jag har nämligen startat en egen mat- och bakblogg =) har även en vanlig blogg på http://skogskatten.blogg.se!
    Hoppas du får en fin helg =)

  3. Annika skriver:

    Åh, det såg gott ut! Det ska provas! Tack för tipset!
    /Annika

  4. lillith76 skriver:

    Ni ser ut att ha ett fint kök (det lilla man ser *s*)…och precis sånt kakel som jag vill ha

  5. lillith76 skriver:

    Och maten såg god ut också ju ….
    Önskar er en förträffligt trevlig lördagkväll….

    Här skiner solen, gör den det hos er med?

