Dagen efter…

Det blev en kanontrevlig kväll i går, vi åt gott, drack gott, pratade gott, spelade gott och raketade gott.

raktoast
Till förrätt blev det räktoast. På varsitt rostat bröd lade jag sallad och en räkröra bestående av hemgjord majonnäs, crème fraiche, skalade räkor, salt och peppar. Toppade med lite lösa räkor, svart caviar, citron, gurka, tomat och dill. Smakade ljuvligt! Barnen fick varsin toast med sallad, ost, skinka och grönsaker, de uppskattade den varianten mycket mer.

potatistorn
Till varmrätt blev det potatistorn med helstekt urbenad rådjurssadel, kantarellsås, kokta morötter, stekta färska champinjoner samt vinbärsgelé. Smakade gudomligt! För att tillverka potatistornen skalade jag kokfasta potatisar och skar dem i ganska tjocka skivor, skar vitlök och rödlök i ganska stora bitar och blandade allt med smält smör och olivolja tillsammans med salt, peppar och timjan i en långpanna. Lät allt få lite färg i ugnen i ca. 40 minuter och rörde om då och då. Tog sedan ut plåten och lät allt kallna något innan jag monterade tornen som ses på bilden ovan. Mellan potatisskivorna la jag skivor av ost och så stabiliserade jag det med en tandpetare. Gratinerade allt i ugnen i 175º i en kvart, tjugo minuter. Rådjurssadeln stekte jag hel i ugnen i 175º tills innertemperaruren var 70º. Hann tyvärr inte ta någon bild på maten när den skulle fram på bordet.
potatistorn1

Efter en stunds spelande av spelet Retro (där jag vann förövrigt!) så blev det Gino gjord på hallon, blåbär, jordgubbar och skivad banan som fick ett täcke av grovt hackad vit choklad och fin färg en stund i ugnen. Hemgjord vaniljglass serverades till samt kaffe och Baileys för den som ville.

Efter en massa prat och skratt i soffan hade klockan sprungit iväg till strax innan tolvslaget så vi tog våra små bubbelflaskor och gav oss ut i den klara, kalla natten för att skåda det vackra fyrverkeriet och önska varandra Gott Nytt År.

Klockan blev närmare fyra innan vi kom i säng så det har varit en ganska seg start på det nya året.

Önskar er alla ett  fortsatt Gott Nytt År!
Kram Ann

One Response to Dagen efter…

  1. Bina skriver:

    God fortsättning sötis! Låter som en trevlig kväll!

