Hämbörgers…

Idag blev det Jonathans favoritmat – Hamburgare med pommes. Killarna fick vanliga hamburgare och jag stekte en kycklingburgare till mig, så mycket godare! Förutom kött, ost, salld, tomat, gurka och lök hade jag i hemgjord majonnäs. Den absolut godaste som finns. Och har du bara en mixerstav och en mixerbägare så swischar du ihop den på mindre än fem minuter. Det som tar längst tid är faktskt att diska mixerstaven.. =)

mixerstavHemgjord majonnäs & aioli

1 ägg (direkt från kylskåpet)
2 tsk vitvinsvinäger
2-3 dl olja (ju större ägg desto mer olja)
1 krm salt
nymald svartpeppar

Häll allt i mixerbägaren och sätt ner mixerstaven. Starta den och håll kvar mixerhuvudet under ytan tills nästan all olja dragits ner i majonnäsen. Vinkla staven något och dra försiktigt staven uppåt tills all olja blandats in. Kör några gånger med mixerstaven upp och ner i majonnäsen.

Klart! Majonnäsen håller sig i kylskåpet i ungefär en vecka. Om man vill göra aioli av hela satsen är det bara att riva ner lite färsk vitlök innan man kör igång annars tar man valfri mängd majonnäs och blandar med vitlök.

Jag har inte köpt majonnäs på jag vet inte hur länge, gör bara egen numer och har bara misslyckats två gånger. Ena gången hade ägget legat framme en stund, då skar sig majonnäsen och andra gången var ägget väldigt stort och det blev för lite olja i förhållande till ägg, då blev majonnäsen väldigt lös. Ju mer olja man har i desto fastare blir majonnäsen.

Snart är det DHW! Jippie!

Kram Annsann

2 Responses to Hämbörgers…

  1. Marie skriver:

    Hej Annsann!
    Roligt att läsa din blogg också ju. 🙂 Tack för alla kommentarer hos mig, det värmer jättemycket ska du veta!
    Självklart får du länka till mig om du vill. Jag har avstått länkar på min blogg för det skulle bli alldeles för många är jag rädd. Istället lägger jag din bland ”Mina Favoriter” på datorn, så jag kommer tillbaka – var så säker!

    Kram Marie

    PS. Kassettband var på ”min tid” också ska du veta så jag vet precis vad du menar! ;-D DS.

  2. […] sallad, tomat, gurka, majs, lök, gul paprika, fetaost och vitlökssås gjord på crème fraiche, hemgjord majonnäs, vitlök och hackad […]

