Muffins

—— Klippt och klistrat från min första blogg på blogger ——

 

muffinsI går kväll gjorde jag muffins för att yngste sonen skulle ha med sig fika till dagis, att han sedan bara åt en tugga på en av sina två muffins är en helt annan sak.

Använde mitt favoritrecept och hällde i lite hackad vit och ljus blockchoklad samt petade i ett hallon i hälften av muffinsarna.

 

 

 

 

Här kommer receptet:

 

Muffins – grundrecept

 

ca. 20 små eller 10 stora

Ugnstemperatur 225º till de små och 200º till de stora

 

100 gr smör eller margarin

2 ägg

1,5 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

2 dl mjölk

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 nypa salt

 

Smält matfettet och låt det svalna. Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Blanda i matfettet och mjölken i äggsmeten. Blanda bakpulver och salt i mjölet och vänd ner blandningen i smeten. Fördela smeten i formarna (fyll till ca. 2/3) och grädda mitt i ugnen i ca. 15 minuter.

 

 

muffins

Här har jag blandat i ca. 75 gram hackad choklad, ska ta i mer nästa gång och inte hacka den lika fint.

 

 

muffins

Hallon nerpetade i den mumsiga smeten. Yngste sonen var ju inte så förtjust i muffinsen men det var övriga familjen!

One Response to Muffins

  1. […] förskolan i morgon. Muffins är ju smidigt tänkte jag men vi hade helt slut på mjölk och i mitt favoritmuffinsrecept ingår det just mjölk. Vaniljyoghurt hade vi däremot hemma så jag googlade upp ett recept utan […]

