Kycklingfödsel

—— Klippt och klistrat från min första blogg på blogger ——

 dvargtupp1

Om jag hade haft en blogg i somras så hade ni med all säkerhet fått läsa om kycklingfödsel. Vi körde två omgångar med ägg från våra egna höns i kläckningsmaskin och fick totalt 28 kycklingar, det är inget jag tänker göra om, inte med så många iaf.

 

Äggen låg i kläckningsmaskinen (lånad sådan) i 3 veckor och sedan kom det ur små ”aliens” ur skalen, helt fantastiskt! I första omgången blev det nog 6 tuppar och 4 hönor och i andra omgången 4 tuppar och 14 hönor, en tupp har flyttat men resten har vi ännu kvar. Tanken är att vi ska behålla två tuppar och resten ska tappa huvudet lite grand och kanske bli mat på bordet. Vår gamla tupp blev tagen av räven, efter att han hade gjort sin plikt som tur var…

På bilden ses halvdvärgtuppen Johan Karlsson, det är han som har flyttat.

 

 

 

3 Responses to Kycklingfödsel

  1. Koola Viola skriver:

    Hu 28 stycken! Själv fick jag elva stycken för några veckor sedan och har fullt upp! Till våren ska jag köra en omgång till med de ”sista” raserna som jag saknar (Plymouth Rock och Orpinton bl a) Vad är det för raser på de du kläckte?

    • annsann skriver:

      Vi kör med blandade höns. En mamma är andalusier och en är dvärgkochin, två mammor är blandrashöns bestående av skånska blommehöns, dorking och maran och pappa är (var) renrasing Wyandotte. Mao har vi blandat upp ännu mer.. =) En tupp är iaf andalusier/wyandotte, han ska få vara kvar. Det blev en väldig blandning i färgerna, några är nästan helt vita, några svarta och några är spättade, heter det så? Blandrasmammorna är guldfärgade och pappan var silver/svart/mönstrad.

      Nu ska jag kika in hos dig!

  2. Koola Viola skriver:

    Vilken härlig blandning! Och välkommen, välkommen :o)

