Broccoli- och köttfärsgratäng – LCHF

Idag gjorde jag potatis- och köttfärsfrestelse till övriga familjen och till mig experimenterade jag fram en LCHF-variant med broccoli istf potatis och en äggstanning för konsitensens skull. Inte sista gången jag gör den rätten kan jag säga!

Broccoli- och köttfärsgratäng

2 port.

300 gr. fryst broccoli
1 liten gul lök
200 gr. blandfärs
1 ägg
2 dl vispgrädde
1 dl riven ost
smör till stekning och till formen
salt & peppar

Hacka löken och stek den glansig i lite smör. Ta upp löken och lägg i färsen. Stek den tills den är genomstekt och lägg därefter i löken, salta och peppra. Lägg den frysta broccolin i en ugnsfast form och salta. Häll över färsen. Vispa upp ägget med hälften av grädden och blanda i den rivna osten, salta och peppra. Fördela blandningen över innehållet i formen och häll slutligen över resten av grädden.

Gratinera i 225º i ca 30 minuter till gratängen stelnat och fått fin färg. Servera med kokt haricots vert och sallad.

broccoli och köttfärs 
Bjuder på en bild på min matlåda för i morgon. Kompletterar då med sallad och hemgjord majonnäs.

Ann

Kommentarer är stängda.